page loader

Valentijn en jongeren: geen match

14 Februari, de dag van de liefde. Een kaartje in de tas stoppen van degene op wie je stiekem al een poos een oogje had, of verwachtingsvol de brievenbus in de gaten houden. Velen hebben dit vroeger wel gedaan, maar hoe gaan jongeren tegenwoordig eigenlijk om met Valentijnsdag? 

Valentijnsdag: een commercieel circus

Valentijnsdag lijkt een vrij tijdloos fenomeen te zijn. Nadat het is overgewaaid uit Amerika heeft het inmiddels z'n plekje in de Nederlandse cultuur veroverd. Vanaf half januari beginnen de reclames op tv, radio en social media al. Je kunt en nauwelijks meer omheen. Valentijnsdag heeft een grote commerciële waarde, en de consumenten worden via allerlei manieren gestimuleerd om hun  (geheime) liefde te verrassen met iets moois.

Jongeren en valentijn: geen liefde

Hoe anders kijken jongeren hier tegenaan! Tegenwoordig zien jongeren Valentijnsdag niet meer als de uitgelezen kans om de liefde aan iemand op te biechten. Het pad van de liefde ziet er tegenwoordig heel anders uit. Waar mensen vroeger al snel met elkaar gingen daten (valentijn was daarvoor een mooie aanleiding), pakt de jeugd van tegenwoordig het anders aan. 

Het pad van de liefde

Jongeren willen graag overzicht en duidelijkheid hebben. Een date is al meteen een grote stap. Iemand een roos sturen voor Valentijnsdag is een bijzonder groots gebaar als je nog niet weet waar je staat. Het pad van de liefde voor de jonge generatie begint bij het geven van een like op social media. Na de like volgt het sturen van een snap via Snapchat. Stap voor stap wordt er meer contact opgebouwd, en wordt afgetast hoe de ander erin staat. 
Na de online berichtjes wordt er een keer afgesproken om samen te chillen. Vervolgens kom je aan bij de prela, de pre-relatie. Een echte relatie is het nog niet, maar het gaat wel de goede kant op. Er is pas sprake van een echte relatie als het Insta-official is. Beide personen in kwestie plaatsen een, bij voorkeur dezelfde, foto op social media en vrienden reageren met hartjes. Nu is er sprake van een echte relatie. 

De roos van Valentijnsdag komt nergens voor in dit pad der liefde. Deze roos is simpelweg een te grote stap om in één keer te nemen.

Wanneer stuur je dan wel een roos?

Als je uitgesproken hebt dat je een relatie hebt, dán komt de roos pas om de hoek kijken. Er is duidelijkheid en je weet van elkaar dat je elkaar leuk vindt. Nu kun je een roos sturen zonder dat dat verkeerd overkomt, zonder dat je wel heel hard van stapel loopt of zonder dat het awkward wordt. De roos komt pas als je precies weet waar je samen staat.

De valentijnsroos: een metafoor die geldt voor alle jongerencommunicatie

Jongeren willen niet alleen op het gebied van de liefde kleine overzichtelijk stappen maken. Dat willen ze in alles. Goede jongerencommunicatie kenmerkt zich doordat het gebruik maakt van een kruimelpad. Hierin wordt informatie in duidelijke hapklare brokken aangeboden, en jongeren weten wat ze kunnen verwachten. 
In alles wat Coen Jongerencommunicatie doet staat dit centraal. We nemen jongeren stap voor stap mee. Of dat nou is naar een nieuwe opleiding, in de keuze voor een vaccinatie of naar een lidmaatschap van een vereniging. De sleutel ligt verstopt in het kruimelpad!

Kunnen we jou helpen bij het opbouwen van een warmere band met jongeren?