page loader

Cases Onderwijs

Hoe organiseer ik een online open dag?

Hoe organiseer ik een online open dag?

Voordat Corona zijn intrede deed, maakten scholen weinig gebruik van digitale wervingsmogelijkheden. Door de lockdowns en beperkende maatregelen moesten scholen voor het eerst online open dagen, voorlichtingsavonden en studiebeurzen organiseren. 

Veel scholen waren hier nog niet bekend mee, terwijl dit wél de eerste indruk is die studiekiezers van ze krijgen. Kortom: er hangt nogal wat vanaf. De presentatie, de techniek en de inhoud moet goed voorbereid zijn. Daarnaast is het belangrijk om goed te werven om bezoekers naar jouw online open dag of open avond te krijgen. 

We hebben diverse middelbare en mbo-scholen geholpen met hun online voorlichtingsmomenten. Bijvoorbeeld het Rembrandt College in Veenendaal, het Gomarus College en ROC Menso Alting in Groningen en SVO Vakopleiding Food die door heel Nederland locaties hebben.

We vertellen je hier meer over de voordelen van een online open dag en leggen uit waar we je zoal mee kunnen helpen.

Ons antwoord

Door de acute vragen was er geen tijd voor specifiek onderzoek. Gelukkig weten we hoe jongeren het liefst een open dag beleven. Welke informatie willen ze nu al horen? Wat willen ze op een later moment ontdekken? 

Op basis van deze kennis, en de identiteit en visie van de school, hebben we per school een draaiboek uitgewerkt voor hun online open dagen of andere online momenten. 

We adviseerden scholen over het verhaal dat ze moeten vertellen en werkten in deze stijl alle middelen uit die nodig zijn voor een goede (online) open dag. Naast een training jongerencommunicatie leverden we de volgende middelen op:

  • Een online wervingscampagne
  • Wervingsposters
  • Flyers
  • Powerpoint voor tijdens de avond
  • Filmpjes om de leerlingen en de school te laten zien
  • Een landingspagina waar de online open avond te streamen was

Het resultaat

  • Het resultaat was een goedlopend online voorlichtingsmoment. Van scholen die de waardering voor open dagen meten kregen we teruggekoppeld dat de online open dag zelfs hoger scoorde dan de fysieke open dag!
  • Tijdens de open dag konden studiekiezers in verschillende online kamers de voorlichtingen van hun keuze bekijken. In meerdere ronden kregen ze alle informatie die ze nodig hadden. 
  • Aangezien deze generatie ook wel de ‘Spotifygeneratie’ genoemd wordt (als het niet bevalt klikken ze weer door), zorgden we voor een dynamische voorlichting.
  • Er was mogelijkheid tot het stellen van vragen. Filmpjes waarin huidig scholieren of studenten vertellen over hoe zij de school ervaren wisselen de presentaties af. Zo bleven de jongeren geboeid tot het einde. 
  • De voordelen van online voorlichtingsmomenten zijn groot. De school houdt zelf regie over alles dat er verteld wordt. Jongeren die niet bij de avond aanwezig konden zijn, hebben de mogelijkheid om de avond op een later moment terug te kijken. 

Wil jij ook een (online) open dag waar niks op aan te merken valt?