page loader

Cases Onderwijs

Hoe verhoog je de instroom van logistieke opleidingen?

Hoe verhoog je de instroom van logistieke opleidingen?

Breda University of Applied Sciences (BUas) merkte dat de instroom naar logistieke opleidingen terug liep.

Bureau Coen hielp BUas met een communicatieaanpak voor het studiekeuzetraject richting logistieke opleidingen en laat deze aansluiten op de wensen en behoeften van de studiekiezers.

Ons antwoord

Om erachter te komen wat de doelgroep al weet en wat de doelgroep vindt van logistiek zijn er onderzoeken gedaan. De pleininterviews vonden plaats tijdens de open avond, op het BUas en op Windesheim. Voorafgaand aan deze pleininterviews zijn alle materialen van BUas reviewed. Na deze onderzoeken zijn er co-creatie sessies gehouden om een beter beeld te krijgen van de wensen en behoeften van de leerlingen. In totaal hebben 167 studiekiezers met verschillende mate van interesse in logistiek deelgenomen aan het onderzoek.

Het resultaat

Uit de sessies bleek dat het beeld dat jongeren hebben over logistiek vaak niet klopt. Het beeld van de jongeren is beperkt tot het transport gedeelte, terwijl logistiek veel breder is. Dit moet zo vroeg mogelijk in het studietraject duidelijk worden. Dit kan door bijvoorbeeld gastlessen te geven en te voorkomen dat er alleen transport beelden worden gebruikt in communicatie.

- De studiekiezers zien graag dat de informatie over de opleiding opgeknipt wordt in verschillende informatieblokken (of bouwstenen) die zij stap voor stap kunnen verwerken. Wij hebben voor alle soorten informatie de juiste volgorde opgesteld.

- Een opvallende uitkomst is dat 90% van de leerlingen dacht te weten wat logistiek inhoudt. Uiteindelijk bleek dat maar 10% van deze leerlingen goed uit kon leggen wat de opleiding echt inhield. Er zijn dus veel verkeerde aannames zonder dat de jongeren zich hier bewust van zijn.

We hebben een passende communicatieaanpak opgeleverd waarmee het probleem van de klant kan worden opgelost.

Neem contact op