page loader

Cases Non-Profit

Hoe ontwikkel je een communicatiehuisstijl voor kinderen en jongeren?

Hoe ontwikkel je een communicatiehuisstijl voor kinderen en jongeren?

Tot op heden had UNICEF één huisstijl die zowel voor jongeren en kinderen als volwassenen was gericht. Afgelopen zomer is de wens uitgesproken om een huisstijl te ontwikkelen speciaal voor jongeren en kinderen, die in lijn is met de bestaande UNICEF-huisstijl. 

Bureau Coen heeft voor UNICEF een communicatiehuisstijl ontwikkeld die jongeren en kinderen aanspreekt. Dit hebben wij gedaan door het daadwerkelijk met jongeren te bespreken. Niet praten over jongeren, maar mét jongeren dus.

Ons antwoord

Om erachter te komen welke huisstijlen bij de jongeren aanslaan hebben we twee huisstijlen gecreëerd. Daaruit voortkomende zijn middelen ontwikkeld. We zijn vervolgens met jongeren op verschillende locaties hierover in gesprek gegaan.

In de creatieve sessie hebben we de concepten voorgelegd aan de jongeren en verschillende vragen gesteld als; Wat vinden zij sterke elementen? Wat vinden ze mooi en wat minder mooi? Uit de antwoorden zijn goede conclusies gekomen, hier kunnen we mooi op inspelen.

Na deze onderzoeksessie konden we de huisstijlen en middelen finetunen zodat ze nog beter aansluiten bij de wensen van de kinderen en jongeren. Zo kwamen we erachter dat jongeren en kinderen het belangrijk vinden dat er verschillende kleuren worden gebruikt bij verschillende projecten, jongeren zichzelf graag herkennen in teksten/afbeeldingen en noem zo maar op. 

Het resultaat

De bevindingen van de pleininterviews en de creatieve sessie hebben geleid tot twee huisstijlen. Zo is er een huisstijl ontwikkeld voor kinderen van 10 t/m 12 en voor jongeren van 13 t/m 18. Op basis van deze huisstijl zijn hiernaast ook middelen gecreëerd.

De volgende middelen voor UNICEF Nederland zijn ontwikkeld:

Bureau Coen heeft een magazine ontwikkeld en vormgegeven met adviezen van jongeren naar de politiek. Dit jongerenadvies is daadwerkelijk overgedragen tijdens Jongeren Prinsjesdag aan Tweede Kamerleden. Het advies is in een later gesprek aangeboden aan Maarten van Ooijen, staatssecretaris VWS. Dit magazine brengt de stem van jongeren naar de politiek, want jongeren onder de 18 mogen dan wel niet stemmen: ze hebben wel het recht om gehoord te worden!

Neem contact op met Henny

Vragen? Neem contact op met Henny!

Contact opnemen