page loader

Cases Onderwijs

Hoe verhoog je de instroom van logistieke opleidingen?

Hoe verhoog je de instroom van logistieke opleidingen?

Breda University of Applied Sciences (BUas) merkte dat de instroom naar logistieke opleidingen terug liep.

Bureau Coen hielp BUas bij het ontwikkelen van een communicatieaanpak voor het studiekeuzetraject richting logistieke opleidingen, volledig afgestemd op de wensen en behoeften van studiekiezers.

Onze aanpak

Om te ontdekken wat de doelgroep al weet en hoe ze over logistiek denken, zijn er onderzoeken uitgevoerd. Tijdens de open avond op BUas en Windesheim vonden de pleininterviews plaats. Voorafgaand aan deze interviews zijn alle materialen van BUas grondig gereviewd. Na de onderzoeken hebben we co-creatie sessies gehouden om een beter beeld te krijgen van de wensen en behoeften van de leerlingen. In totaal namen 167 studiekiezers, met verschillende niveaus van interesse in logistiek, deel aan het onderzoek.

Het resultaat

Uit de sessies bleek dat het beeld dat jongeren hebben over logistiek vaak niet klopt. Het beeld van de jongeren is beperkt tot het transport gedeelte, terwijl logistiek veel breder is. Dit moet zo vroeg mogelijk in het studietraject duidelijk worden. Dit kan door bijvoorbeeld gastlessen te geven en te voorkomen dat er alleen transport beelden worden gebruikt in communicatie.

- De studiekiezers zien graag dat de informatie over de opleiding opgeknipt wordt in verschillende informatieblokken (of bouwstenen) die zij stap voor stap kunnen verwerken. Wij hebben voor alle soorten informatie de juiste volgorde opgesteld.

- Een opvallende uitkomst is dat 90% van de leerlingen dacht te weten wat logistiek inhoudt. Uiteindelijk bleek dat maar 10% van deze leerlingen goed uit kon leggen wat de opleiding echt inhield. Er zijn dus veel verkeerde aannames zonder dat de jongeren zich hier bewust van zijn.

We hebben een passende communicatieaanpak opgeleverd waarmee het probleem van de klant kan worden opgelost.

Neem contact op