We zijn begonnen met het in kaart brengen van de associaties die jongeren hebben met het bakkersvak. Daarbij viel meteen een disbalans op: jongeren hebben vaak positieve associaties, maar deze worden door de branche zelf niet of verkeerd bevestigd. Daardoor haken geïnteresseerde jongeren alsnog af.
Om dit te doorbreken, hebben we een complete route uitgewerkt: van het tweede jaar op het vmbo tot de stap richting het mbo. Binnen deze tijdlijn ontwikkelden we concrete interventies. Zo bedachten we de praktijkmodellen: een manier om jongeren al vroeg feeling te laten krijgen met het vak. Daarna volgen logische contactmomenten, zoals een bezoek aan een studiebeurs of een open dag. Jongeren komen zo steeds vaker en eerder in aanraking met het bakkersvak.
Een volgende stap was het ontwikkelen van een online platform van Stichting Bakkracht: dé plek waar jongeren alles kunnen vinden over de bakkersbranche. Van opleidingen en praktijkverhalen tot antwoorden op vragen.
Daarnaast zijn er campagnes opgezet, zoals het stimuleren van bijbaantjes in de bakkerij en instroomcampagnes die laten zien wat de bakkerij allemaal te bieden heeft. Hierdoor kregen jongeren door het hele land een veel beter en realistischer beeld van de branche.