page loader

Cases Onderwijs

Hoe profileer je je als vakopleiding ten opzichte van grote ROC's?

Hoe profileer je je als vakopleiding ten opzichte van grote ROC's?

SVO, voluit de Slagersvakopleiding, is een van de oudste vakscholen in Nederland. Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, biedt SVO veel meer mbo-opleidingen aan dan alleen het slagersvak. Je kunt bij SVO terecht voor BOL en BBL-opleidingen op alle niveau's. Van slager tot vers- of visspecialist, van productiemedewerker tot traiteur en van food ondernemer tot allround foodexpert.

SVO ervaart dat er binnen de huidige onderwijsstructuur minder aandacht is voor vakopleidingen. Op dit moment komen ze op scholen nog niet in beeld tijdens het oriëntatieproces. Food is, in tegenstelling tot zorg of techniek, geen keuzerichting of profiel op scholen. Hoe kan SVO ervoor zorgen dat food ook een optie wordt voor leerlingen die er nog niet bekend mee zijn?

Ons antwoord

We hebben onderzoek gedaan bij vmbo-leerlingen. De algemene conclusie van het onderzoek? Er is werk aan de winkel! Leerlingen zijn niet bekend met de mogelijkheden van de food-branche. Als ze het niet kennen, kunnen ze het ook niet overwegen. 

We hebben SVO opnieuw geprofileerd. Hierbij hielden we rekening met de twee doelgroepen: een kleine groep leerlingen die al bekend is met de food-branche, en een grotere groep voor wie SVO nog geen optie was. We hebben twee verschillende customer journeys uitgewerkt. De liefhebber krijgt bevestigd dat SVO de beste optie voor hem of haar is. De overige leerlingen krijgen de kans om te ontdekken of SVO bij ze past. De leerlingen werden stap voor stap getriggerd om SVO beter te ontdekken. 

Hierna bepaalden we welke stappen en activiteiten bij de verschillende momenten uit de routing passen. Zo verstrekten we de juiste boodschap op het juiste moment. De middelen die bij de momenten pasten hebben we uitgewerkt. Voorbeelden zijn een decanenpakket, het uitwerken van een online open dag en online en fysieke campagnemiddelen.

Dit traject bestond uit onderzoek, strategievorming, het uitwerken van twee customer journeys, het trainen van het personeel in jongerencommunicatie en het ontwikkelen van alle middelen die er nodig waren. 

Het resultaat

  • De nieuwe profilering heeft ertoe bijgedragen dat SVO zich staande heeft weten te houden in de coronatijd. Ondanks het afgelasten van studiebeurzen en fysieke open dagen heeft SVO zich voldoende weten te profileren.
  • Het nieuwe SVO verhaal is makkelijk te verkopen aan aankomend studenten en medewerkers kunnen hier goed mee uit de voeten.

Wil jij weten wat wij voor jouw school kunnen betekenen?

Vragen? Neem contact op met Henny!

Contact opnemen