page loader

Cases Onderwijs

Hoe ziet de ideale customer journey eruit?

Hoe ziet de ideale customer journey eruit?

Tijdens Corona moesten veel scholen dingen anders doen dan normaal. Met alle online open dagen en meeloopdagen ging het voor studiekiezers anders dan andere jaren. Tegelijkertijd hebben we hier een hoop van kunnen leren Het bood kansen voor een verse start ná corona, waarin we gebruik maken van alle nieuwe inzichten en 'lessons learned'.

ROC Rivor ging niet bij de pakken neerzitten, maar wilde zich klaarstomen voor de volgende fase. Daarom wilde ROC Rivor weten hoe studenten na corona de ideale route voor een studiekeuze zien. Hoe maken zij graag kennis met ROC Rivor? Hoe is de beeldvorming van ROC Rivor en wat kun je hiermee? En wat blijft er over van de online voorlichting die is ontwikkeld tijdens de pandemie?

Bureau Coen stond in de startblokken om voor ROC Rivor op pad te gaan. We verzamelden alle antwoorden, zodat ROC Rivor het komende wervingsjaar goed beslagen ten ijs komt.

Ons antwoord

Om dit goed neer te kunnen zetten heeft Bureau Coen tal aan onderzoeken gedaan onder de doelgroepen. Dit bestond onder andere uit de afname van een enquête, 1-op-1 interviews en visual thinking sessies.

Het doel van de enquête was om antwoord te krijgen op korte vragen. Een enquête is effectief omdat je in een korte tijd zo’n 70 tot 200 personen kunt ondervragen. Tijdens de 1-op-1 interviews kunnen we dieper door vragen en de reden achter bepaalde keuzes achterhalen. Deze interviews werken gehouden onder ouders, docenten, decanen en voorlichters. Welke wensen en behoeftes de doelgroepen hebben? Wat vinden zij van de huidige communicatie vanuit ROC Rivor? Deze vragen worden hierbij beantwoord.

Daarnaast hebben wij ervoor gekozen om een aantal visual thinking sessies te houden. Tijdens de visual thinking sessies is een sneltekenaar aanwezig die samen met de onderzoeker het creatieve proces begeleidt. Bovendien heeft deze manier van werken een hoop voordelen. Zo biedt het de mogelijkheid om een gesprek bij te sturen, brengt het nieuwe perspectieven in beeld en bevordert het de interactie. Daar komt nog bij dat er direct een overzicht ontstaat in de resultaten.

Het resultaat

  • Allereerst heeft Bureau Coen een volledige ‘customer journey’ en de daarop aansluitende communicatie aangeleverd aan ROC Rivor. Hierin zijn alle wensen en behoefte van de doelgroep verwerkt. Aan de hand van deze customer journey kan ROC Rivor in het nieuwe schooljaar jongeren beter bereiken en zal de instroom vergroot worden.

 

  • Verder hebben wij na afloop van het traject de data-architectuur voor ROC Rivor opgesteld. Hierin zijn onder andere de resultaten van een eerdere datascan verwerkt. Aanvullend zullen wij advies geven over de ideale manier om in de toekomst de beschikbare data aan te vullen, te selecteren en in te zetten.

Kunnen we jou helpen bij de ideale customer journey?

Vragen? Neem contact op met Henny!

Contact opnemen