page loader

Cases Bedrijven

Hoe werf je meer vakantie- krachten in de schoonmaak- branche?

Hoe werf je meer vakantie- krachten in de schoonmaak- branche?

CSU Groep B.V. werkt al jaren met jongeren als vakantiekrachten. Echter, de afgelopen jaren is het gevoel gegroeid dat de traditionele aanpak niet meer het gewenste effect heeft. Het is lastiger om jongeren op die manier goed te bereiken en te blijven betrekken.

Kortom: een nieuwe generatie vraagt om een nieuwe aanpak. Bureau Coen onderzocht welke associaties jongeren hebben bij een vakantiebaantje in de schoonmaak. Welke vooroordelen spelen er en hoe kan CSU met hun wervingsaanpak hierop inspelen? Door straatinterviews, co-creaties en visual thinking sessies zijn wij hierachter gekomen!

Ons antwoord

Tijdens de straatinterviews spreken wij +/- 100 jongeren op een dag! Welke vooroordelen hebben zij over de schoonmaak? Waarom verkiezen zij andere baantjes boven dit baantje? En hoe zou CSU zich moeten profileren om meer jongeren te trekken?

Naast deze straatinterviews hebben wij creatieve sessies gehouden waarbij wij samen met jongeren de ideale route hebben uitgestippeld wat betreft het kiezen van een vakantiebaantje. Hier zijn wij erachter gekomen waar nou de kink in de kabel zit.

Wat bleek? Een heel groot deel van de jongeren was niet bekend met CSU. De jongeren die wel eens van CSU hadden gehoord, hadden vooral veel negatieve associaties bij een vakantiebaantje in de schoonmaak. Hoe was dit negatieve beeld ontstaan?

Het resultaat

  • De vele foto’s van vooral oudere mensen voor de promotie van een vakantiebaantje bij CSU zorgde voor dit foutieve beeld. Wij hebben een advies aangeleverd wat betreft de beeldvorming van CSU. Zij zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben een verfrist en nieuw beeld ontwikkeld waar zij in het vervolg mee uit de voeten kunnen.

 

  • Veel jongeren waren verbaasd over hoeveel geld je kon verdienen in de schoonmaak. Het in de spotlights zetten van dit soort positieve factoren zorgt voor meer aandacht onder jongeren.

 

  • Naast deze adviezen heeft Bureau Coen een werkwijze aangeleverd waarbij CSU stap voor stap jongeren kan betrekken in hun arbeidsmarkt. Denk hierbij aan een aparte landingspagina specifiek voor jongeren. Hierdoor zal de instroom van de komende jaren vergroot kunnen worden.

Neem contact op met Henny

Vragen? Neem contact op met Henny!

Contact opnemen