page loader

Cases Bedrijven

Hoe denken jongeren over voeding en de productie ervan

Hoe denken jongeren over voeding en de productie ervan

Op welke manier kun je als organisatie zo aansluiten op de wensen en behoeften van jongeren in Nederland, dat je hen kan bereiken en betrekken bij het onderwerp voeding en de productie ervan?

Als dienstverlener in de agrarische sector is Agribusiness Service BV benieuwd hoe jongeren kijken naar voeding en de productie daarvan. Kijkend naar de huidige vragen over (de productie van) voedsel, voedselzekerheid en een groeiende wereldbevolking zijn jongeren een belangrijke schakel voor de toekomst. Maar waar heeft deze belangrijke doelgroep eigenlijk interesse in? En hoe kom je op de juiste manier met deze doelgroep in contact over dit onderwerp?

Bureau Coen hielp Agribusiness Service BV met onderzoeken hoe jongeren naar voeding kijken.

Ons antwoord

Allereerst is er deskresearch uitgevoerd om allerlei voorbeelden van communicatie over voeding te verzamelen. Op basis van de deskresearch is er een vragenlijst opgesteld en zijn er straatinterviews en co-creaties uitgevoerd. In totaal zijn er 252 jongeren uit verschillende delen van het land, van verschillende opleidingen en verschillende leeftijden gesproken.

Tijdens de sessies is er onderzocht hoe de doelgroep kijkt naar voeding en de huidige voedingssector. De vragen die centraal stonden tijdens deze sessies waren:

  • Hoe kan je als organisatie een jongerenaanpak idealiter doen aansluiten op de interesses, wensen en behoeften van de doelgroep?
  • Hoe kan je als organisatie idealiter communiceren met de doelgroep om hen te bereiken en betrekken?

Het resultaat

Ons advies is dat Agribusiness Service in het onderwijs de leerlingen kennis moet bijbrengen over voeding waar ze zelf niet naar op zoek zouden gaan. Ook moeten zij onderscheid maken in de doelgroep: 16-plussers zijn namelijk zelfstandiger en bepalen steeds meer zelf over voeding. Het is van belang dat Agribusiness Service inzet op herkenbare voorbeelden zoals weetjes over producten die ze kennen en vaker eten.

Opvallend is dat jongeren het zeer lastig vinden om te bepalen welke informatie betrouwbaar is en welke niet. Op social media zijn veel ‘nep diëtisten’ en ‘sport goeroes’ die wel betrouwbaar lijken, maar hier niet voor zijn opgeleid.

In dit onderzoek is de grens tussen Generatie Z en Generatie Alpha zeer sterk te zien. Omdat generatie Alpha in veel grotere mate gebruik maakt van nieuwe mediatechnieken om informatie op te zoeken over voeding.

De resultaten hebben geleid tot een duidelijk beeld van de kennis, behoeften en verschillen van de doelgroep. 

Neem contact op met Henny